miercuri, 16 ianuarie 2013

Renunț la facebook pentru că-mi place și nu-mi place

Din punct de vedere tehnic, cu excepția unor probleme de incompatibilitate cu browserul folosit de mine (Chrome), nu am mare lucru să-i reproșez facebook-ului.

„Prietenii” nu i-am ales și cred că nu m-au ales la întâmplare. Și fiindcă cei mai mulți știm că numai întâmplător un prieten pe facebook îți este prieten și în afara facebook-ului în coșul cu prieteni au intrat de fapt persoane care au un punct comun cu mine în ce privește simpatiile, convingerile sau felul de gândire.

Am creștini în listă nu pur și simplu în virtutea faptului că sunt creștin. Ei sunt în listă pentru că s-a întâmplat să am ceva de spus cu privire la niște subiecte de apologetică. Am atei în listă nu pentru că sunt ateu, ci pentru că am încercat să am un discurs în care s-a întâmplat să primeze argumentul (sau cel puțin așa gândesc că a fost). Am în listă oameni cu anume convingeri politice pentru că s-a întâmplat ca pentru scurt timp să fim suficient de optimiști încât să credem că se poate realiza ceva prin demascarea discursului duplicitar și mincinos al celor care speram să nu ajungă la putere.

Fiind uniți de aceste puncte comune îmi este destul de ușor să găsesc constant când intru pe facebook ceva de interes. La urma urmei sunt acolo activi oameni care îmi împărtășesc interesele și care împărtășesc pe facebook materiale tocmai despre aceste interese.

Și normal că îmi place să citesc și să urmăresc materiale din domeniul intereselor mele. Este un fapt normal și-l consider ca atare. Pe de altă parte în mod explicit mi-am propus ca unele interese să primeze în detrimentul altora. Iar la unele mi-am propus să renunț de tot.

De exemplu nu mai vreau să știu nimic de politică până când nu pot face ceva în sensul de a schimba în bine lucruri din acel domeniu. Este cu totul inutil să citesc un articol bine scris în care este criticat cuatare om politic. Dar îmi place să citesc un articol bine scris în care este criticat cutare om politic.

În același timp însă sunt conștient că nu pot face nimic pentru a nu-mi plăcea să citesc cutare articol. Dacă ajung să văd o referire la un articol care s-ar putea să fie din această categorie curiozitatea îmi este stârnită. Și problema aici nu este că inevitabil ajung să citesc respectivul articol. Ajung rar să citesc astfel de articole dacă-mi propun să nu le citesc. Este vorba însă despre a lua constant decizii prin care refuzi ocaziile de a citi ceva care din varii motive te interesează. A lua constant această decizie, aflându-te cu materialul la distanță de o secundă, nu este un lucru plăcut. Și nu vreau să spun aici că toate deciziile mele ar trebui să fie plăcute în mod necesar. Ceea ce vreau să spun este că eu consider că nu ar trebui să mă pun în mod gratuit în situația de a lua decizii neplăcute.

Deciziile neplăcute vin cu o miză. Sacrificiul este neplăcut, dar unii suntem dispuși să ne sacrificăm dacă lucrul pentru care ne sacrificăm nu poate fi obținut printr-o cale mai puțin neplăcută.

În cazul meu însă facebook nu aduce niciun altfel de beneficiu. Iar faptul de a-mi fi trântite în față subiecte de interes în care nu vreau să mai investesc (atâta) timp îl socotesc doar forțat ca fiind beneficiu. Și mai mult de atât se întâmplă ca uneori să las din frâu dorința de a mușca din mărul intereselor. Dacă trag linie așadar probabil balanța înclină în favoarea dezavantajelor și nu a beneficiilor.

De altfel sunt convins că dacă într-o oarecare zi mă voi hotărî să mă cultiv în unul dintre respectivele interese mă voi descurca mult mai bine să filtrez informațiile folosind serviciul Alerts de la Google.

Există așadar un conflict aici între plăcerea de a investi timp în interesele mele și neplăcerea de a îndepărta din cale unele subiecte care mă interesează în mod natural. La mijloc este felul de persoană care am devenit în timp și modul în care psihicul meu reacționează de câte ori intru pe facebook.

În aceste circumstanțe consider cea mai bună opțiune renunțarea la facebook. Stăpânii facebook-ului au făcut în așa fel încât dacă voi vrea să mă întorc voi putea. Pot cel mult să-mi dezactivez contul.

În sfârșit, renunț la facebook pentru că-mi place și nu-mi place.

sursă imagine: http://pixabay.com/

2 comentarii:

  1. Alerts este un serviciu individualist, mecanic, pe cand filtrarea facebook este umana. Oamenii pun articole acolo, nu gaseste un algoritm ceva.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu cred că am probleme cu partea de individualist sau mecanic. Iar de cele mai multe lucruri pe care oamenii le pun pe facebook mă lipsesc bucuros.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pagini